Ulgi w spłacie należności przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osobę prawną, jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej

  • W myśl art. 64 Ustawy o finansach publicznych właściwy organ, na wniosek strony prowadzącej działalność gospodarczą, może udzielać ulg w spłacie należności stanowiących niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym, które:
    1. nie stanowią pomocy publicznej;
    2. stanowią pomoc de minimis albo pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie – w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis;
    3. stanowią pomoc publiczną:
      1. mająca na celu naprawienie szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi lub innymi zdarzeniami nadzwyczajnymi,
      2. mającą na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarcze,
      3. zgodną z zasadami rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, której dopuszczalność została określona przez właściwe organy Unii Europejskiej, udzielaną na przeznaczenie inne niż wymienione w lit. a i b.
  • Wniosek o przyznanie ulgi w spłacie należności powinien zawierać:
    • Imię i nazwisko przedsiębiorcy, nazwa firmy, NIP i REGON oraz adres pocztowy do korespondencji.
    • Określenie należności której dotyczy.
    • Wskazanie rodzaju ulgi:
      • odroczenie terminu płatności,
      • rozłożenie należności na raty,
      • umorzenie całości lub części należności.
  • W uzasadnieniu wniosku o przyznanie ulgi w postaci odroczenia terminu płatności oraz rozłożenia płatności na raty lub umorzenia części należności w przypadkach uzasadnionych względami społecznymi lub gospodarczymi, należy przywołać okoliczności powodujące brak możliwości jednorazowej spłaty należności, które strona powinna dodatkowo udokumentować.
  • Wniosek o zastosowanie ulgi w postaci umorzenia całości należności może zostać ropatrzony po przedstawieniu zaistnienia w danym stanie faktycznym przesłanki ważnego interesu zobowiązanego i/lub interesu publicznego.
  • Niezbędne dokumenty do wniosku o przyznanie ulgi:
    • dokumenty dotyczące sytuacji ekonomicznej wnioskodawcy, tj.: sprawozdania finansowe za okres trzech ostatnich lat obrotowych, sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości opatrzone pieczątką i podpisem osoby uprawnionej do ich wystawienia, lub deklaracje podatkowe za ostatnie trzy lata obrotowe oraz wydruk z Podatkowej księgi przychodów i Rozchodów za ostatnie trzy miesiące,
    • ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych / wykaz środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - jeśli dotyczy,
    • zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za okres trzech ostatnich lat - CIT
    • wypełniony formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, opatrzony własnoręcznym podpisem oraz datą jego wypełnienia,
    • informacja o wielkości uzyskanej pomocy de minimis lub jej braku.
Kontakt