- W myśl art. 64 Ustawy o finansach publicznych właściwy organ, na wniosek strony prowadzącej działalność gospodarczą, może udzielać ulg w spłacie należności stanowiących niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym, które:
- nie stanowią pomocy publicznej;
- stanowią pomoc de minimis albo pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie – w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis;
- stanowią pomoc publiczną:
- mająca na celu naprawienie szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi lub innymi zdarzeniami nadzwyczajnymi,
- mającą na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarcze,
- zgodną z zasadami rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, której dopuszczalność została określona przez właściwe organy Unii Europejskiej, udzielaną na przeznaczenie inne niż wymienione w lit. a i b.
- Wniosek o przyznanie ulgi w spłacie należności powinien zawierać:
- Imię i nazwisko przedsiębiorcy, nazwa firmy, NIP i REGON oraz adres pocztowy do korespondencji.
- Określenie należności której dotyczy.
- Wskazanie rodzaju ulgi:
- odroczenie terminu płatności,
- rozłożenie należności na raty,
- umorzenie całości lub części należności.
- W uzasadnieniu wniosku o przyznanie ulgi w postaci odroczenia terminu płatności oraz rozłożenia płatności na raty lub umorzenia części należności w przypadkach uzasadnionych względami społecznymi lub gospodarczymi, należy przywołać okoliczności powodujące brak możliwości jednorazowej spłaty należności, które strona powinna dodatkowo udokumentować.
- Wniosek o zastosowanie ulgi w postaci umorzenia całości należności może zostać ropatrzony po przedstawieniu zaistnienia w danym stanie faktycznym przesłanki ważnego interesu zobowiązanego i/lub interesu publicznego.
- Niezbędne dokumenty do wniosku o przyznanie ulgi:
- dokumenty dotyczące sytuacji ekonomicznej wnioskodawcy, tj.: sprawozdania finansowe za okres trzech ostatnich lat obrotowych, sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości opatrzone pieczątką i podpisem osoby uprawnionej do ich wystawienia, lub deklaracje podatkowe za ostatnie trzy lata obrotowe oraz wydruk z Podatkowej księgi przychodów i Rozchodów za ostatnie trzy miesiące,
- ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych / wykaz środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - jeśli dotyczy,
- zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za okres trzech ostatnich lat - CIT
- wypełniony formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, opatrzony własnoręcznym podpisem oraz datą jego wypełnienia,
- informacja o wielkości uzyskanej pomocy de minimis lub jej braku.